Het grote verhaal van Job! - Reisverslag uit Sint Maarten, Nederland van Bram Schasfoort - WaarBenJij.nu Het grote verhaal van Job! - Reisverslag uit Sint Maarten, Nederland van Bram Schasfoort - WaarBenJij.nu

Het grote verhaal van Job!

Door: Job Schasfoort

Blijf op de hoogte en volg Bram

07 Juni 2015 | Nederland, Sint Maarten

Van 3 mei tot 12 mei 2015 zijn we op bezoek geweest bij onze local in Sint Maarten. Speciaal voor ons had hij een week vrij genomen van stage bij ICE. Bram had een hele planning gemaakt met allerlei activiteiten. Het begon allemaal al toen we aankwamen op Juliana airport. Hij stond daar klaar met Anil (iemand van Sax Car Rental) en een auto (ook van Sax Car Rental). Bram had allerlei flesjes water mee wat erg prettig was, die droge lucht in een vliegtuig krijg je wel dorst van en zeker na 9 uur vliegen. We zijn toen naar het hotel gegaan, even inchecken en de kamers bekijken. Wat een rijstijl heeft Bram zichzelf aangeleerd op Sint Maarten! De claxon blijft daar in ieder geval niet ongebruikt. En hij zei zelf dat hij zich nog moest inhouden. We sliepen in het L'Espérance hotel, we hebben voor dit hotel gekozen omdat Bram bij Paula's inn sliep en dit er dichtbij lag. Het is een erg leuk en net hotel met zwembad. Na het inchecken zijn we naar Maho beach gegaan. Dit is het strand aan het begin van de landingsbaan van het vliegveld. Hier vliegen de vliegtuigen echt extreem laag over! GEKKENHUIS!!! We hebben eerst bij de Sunset bar gezeten. Vanuit deze bar heb je heel mooi zicht op de vliegtuigen en de mensen die eronder gezandstraald worden. Ff een biertje gedaan en daarna zijn we naar de Boatbar gelopen. Dit ligt ongeveer 100 meter van de Sunset bar af tevens aan het strand. Dit is letterlijk een bar gemaakt van een boot. Erg grappig. Hier hebben we gegeten onder het genot van een mango colada. Later zijn papa, ik en Bram naar La Bamba heen geweest. Hier is elke zondag rock en roll avond. Een 4 mans bandje speelt dan allerlei jaren 60, 70 en 80 nummers.

De volgende dag hebben we eerst een rondrit gemaakt over het eiland. Verscheidene strandjes bezocht. Maandagavond was de laatste avond van het carnaval. Carnaval op Sint Maarten duurt ongeveer 1,5 maand en deze maandagavond was dan het bok verbranden. Het begint met een optocht genaamd Jump up richting Philipsburg en daar is dan allerlei festiviteiten. Die optocht is wel een groot feest. Het zijn een 6 tal open vrachtwagens met veel te grote geluidsset erop en een bandje die dan lokale hits speelt. Achter die wagens lopen dan mensen die helemaal uit hun dak gaan. Je kunt zelf meelopen en erdoorheen lopen, het maakt allemaal niet uit. Erg leuk om te zien dat je met weinig toch wel een dik feest kunt hebben.

Op dinsdag hebben we Sentry hill beklommen. Dit is de een na hoogste berg van Sint Maarten maar volgens onze local wel de mooiste omdat op de top geen bomen staan en je dus erg ver kunt kijken. Een erg mooie maar toch wel pittige tocht. Wij waren echt precies op het goede tijdstip. Op dinsdag, vrijdag en zondag komt de KLM op het vliegveld van Sint Maarten aan en een uur later vertrekt hij weer richting Curacao. Halverwege onze tocht zagen wij het KLM vliegtuig landen en toen wij op het hoogste punt waren zagen wij het vliegtuig weer opstijgen en dan komt hij echt vlak langs je heen. Erg uniek om dit te zien.
's Avonds hebben we eerst gegeten bij Pineapple Pete en later zijn we weer naar La Bamba geweest voor de salsa avond. Hier kun je dan salsa dansles krijgen. Nog nooit eerder heb ik überhaupt gedanst laat staan salsa! Maar ik moet zeggen dan het mij toch niet zo slecht af ging. Het was een erg leuke ervaring en na de les was de dansvloer geopend en dan zie je de echte pro's dansen. Nou daar moet ik toch nog wel wat meer lesjes voor volgen voor ik dat kan ;)

Wat erg jammer was dat ik van woensdag tot vrijdag last had van een zonnesteek. Hierdoor heb ik een erg mooie duik met dolfijnen en schildpadden gemist op woensdag. Over deze dagen kan ik dus niet veel vertellen. Wel hebben we donderdagavond de zonsondergang gezien op Plum Bay. Dit is een strand aan de westkant van het eiland. Je moet dan eerst door allerlei bewaking heen en door de wijk met de chiqueste huizen met muren eromheen waar de Berlijnse muur niks bij is. Later hebben we gegeten bij Chesterfield's, een leuk restaurant bij de haven. Vrijdagavond had Bram samen met Michiel (medestagaire) en Marco (collega die een half jaar contract heeft bij ICE) een barbecue georganiseerd hebben bij Paula's voor ons en de ouders van Michiel en Marco. Erg lekker en gezellig. Hier hebben we ook Delano ontmoet. Dit is de zoon van Paula, de eigenaresse van Paula's inn. Delano had in Nederland gestudeerd en heeft nu zijn eigen bedrijf in bouw en architectuur op Sint Maarten.

Zaterdag hadden we in de planning om Pinel te bezoeken. Dit is een klein eilandje aan de noord-oostkant van Sint Maarten in het franse deel. We zijn hier naartoe gegaan met kayaks. Hebben daar gegeten bij Karibuni (wat welkom betekend in swahili), het staat er bekend om de lobster, en hebben er gesnorkeld en toen weer terug met de kayaks.

Zondag zijn we naar Anguilla geweest. Je gaat hier naartoe met de boot vanuit het franse deel. Het eiland is engels dus je moet ook aan de verkeerde kant van de weg rijden. Het eiland zelf is niet heel veel aan. Los van het dolfijnen centrum en het strand is er niet veel te doen. Op Sint Maarten is toch veel meer activiteit en beleving. Weten we dat voor de volgende keer ook weer ;) Toen we weer op Sint Maarten waren kwam Bram in een keer een of andere taxichauffeur tegen. Hoe hij die nu weer kent...?? Later die dag zijn we naar Grand Case (of zoals de fransen het noemen: Baie de Grand Case) bij een cafeetje die het terras op het strand had. Een beetje bootjes kijken, erg rustgevend.

Op maandag waren wij zonder Bram op pad. Hij moest weer aan het werk (moet ook gebeuren op Sint Maarten). Tussen de middag hebben we wel Bram en Michiel opgehaald bij ICE. Eerst even zijn werkplek grondig bekeken en toen geluncht in Philipsburg. Maandagavond hebben we Libanees gegeten bij Beirut. En een ijsje gehad bij Carousel, als je het over een ijszaak hebt is dit er zeker wel een! Erg lekker en zeker een aanrader.

Wij hadden de vlucht terug op dinsdag. Je vertrekt dan om 12 uur uit Sint Maarten richting Curacao. Mama's laatste ervaring in Sint Maarten was voor mij in ieder geval erg lachwekkend daar ze finaal tegen de deur van de gate aanliep. AU!!!

Al met al een erg leuke vakantie gehad en zeker een plek waar ik nog wel eens naartoe wil.